Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ocena bezpieczenstwa kaskow
#1
dobra bando zwyroli, niech strace i przeklepie za lutowym wydaniem brytyjskiego superbike'a. Co by zamknac dzioba wszystkim co z mądrą miną wskazują na EC norme na gownianym kasku.

SHARP Practice (tego nie bede tlumaczyl bo zabrzmi chujowo)
Rzad wprowadza nowa norme oceny kaskow, w skrocie SHARP (Safety Helmet Assessment and Rating Programme - program skalowej oceny bezpieczenstwa kaskow (mniejwiency)). Czy latwiej wybierzesz teraz najlepszy beret?

Obecnie testy kaskow sa troche bezcelowe z punktu widzenia konsumenta. Dzisiaj aby kask motocyklowy mogl wesc do sprzedazy, musi przejsc pozytywnie test ECE-22-05 (dawniejszy BSI). Raz uzyskany atest, dopuszcza kask do sprzedazy i tak na prawde jest to jedyna informaca jaka masz na temat jego bezpieczenstwa. Wynikaloby z tego ze termoplastikowa skorupa za 200 PLN jest rownie bezpieczna jak kask wykonany w technice karobonowo-kewlarowej za 2000PLN, gdyz oba spelniaja norme ECE-22-05 pozytywnie. Co w efekcie sprowadza nas, konsumentow do kierowania sie jedynie takimi kryteriami jak komfort, dopasowanie i wzor salatki greckiej na kopulce.

Na szczescie nie umknelo to uwadze rzadu i planuje on obecnie zrobic cos w tej kwestii. Na konferencji prasowej w Londynie minister transportu Jim Fitzpatrick zapowiedzial ustanowienie normatywu SHARP. Powiedzial "badania wskazuja na fakt, ze mimo osiagniecia minimalnych wymagan bezpieczenstwa przez kaski dopuszczone do sprzedazy, poziom bezpieczenstwa moze oscylowac w granicach 30%. Ustanowiony obecnie standard SHARP pozwoli motocyklistom wybrac bezpieczniejszy kask na podstawie prostej oceny w ilosci przyznanych gwiazdek".
Fitzpatrick zasugerowal, ze nowy system moze uratowac zycie nawet 50 jezdzcom w roku jezeli wybraliby kask wyzej oceniony w tescie SHARP. Pierwszych wynikow testu mozna sie spodziewac na wiosne 2008, a do konca roku ocena powinna objac wiekszosc kaskow znajdujacych sie na rynku.

Niektorzy obserwatorzy tego segmentu rynku nie sa calkiem przekonani do nowego standardu. Krytykuja ze test SHARP nie odbiega znacznie od ECE-22-05. Glownie chodzi o fakt ze proby zderzeniowe dotycza scisle okreslonych obszarow kasku a nie losowo dobranych. Co oznacza w teorii ze niezbyt etyczny producent moglby wypuscic na rynek kask wysmienicie sprawujacy sie w testowanych obszarach, natomiast zenujaco slaby poza nimi.

SHARP wprowadza dodatkowy test bocznego uderzenia w stosunku do ECE-22-05, jednak ECE-22-05 moze byc zaaplikowany z dowolnej strony, wiec de facto nie wprowadza to nic nowego jako ze producenci musza juz obecnie produkowac kaski odporne na uderzenie z kazdej strony. Natomiast postepem wg ekspertow jest fakt wprowadzenia przez SHARP testu zderzeniowego przy malej i duzej predkosci, co nie mialo miejsca w przypadku ECE-22-05.

Kolene pytania rodza sie w temacie zdolnosci do rzetelnego i NIEZALEZNEGO przeprowadzenia testow. Kazdy test obejmie 9 kaskow z danego typu, co przy okolo 400 modelach sprzedawanych w europie, daje 3600 okazji do zwabienia przedstawiciela rzadu z jego karta kredytowa. Pomyslcie o tej kasie. "Ludzie z wewnatrz" sugeruja, ze dystrybutorzy za kazdym razem beda dokladnie wiedzieli gdzie trafiaja kaski.

Mimo tych wielu pytan bez odpowiedzi, SHARP wchodzi w zycie, zas dystrybutorzy jednoglosnie zgadzaja sie ze cokolwiek co prowadzi do poprawy bezpieczenstwa jest dobre.
Bedziemy czujnym okiem przypatrywac sie programowi przez najblizsze miesiace i zobaczymy co z tego wyniknie.

Wiecej info na http://sharp.direct.gov.uk/

USZYTY NA MIARE
- wszyscy zgadzaja sie co do faktu ze kask powinien byc prawidlowo dopasowany
- jedna ze statystyk sugeruje ze 17 procent zgonow jest rezultatem spadniecia kasku z glowy - w wyniku niedopasowania lub niezapiecia
- strona SHARP podaje wskazowki jak prawidlowo dopasowac i zamocowac kask do makowki: http://sharp.direct.gov.uk/helmet-guidance/best-fit/
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości